Ahogy Nikolov Marianne, az MTA doktora, PTE BTK Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék egyetemi tanára fogalmazott: A magyar társadalomban két évtizede egybecseng a szülők, diákok, tanárok, intézmények, döntéshozók és munkaadók véleménye az idegennyelvtudás fontosságáról.
De mi is az elképzelésünk, nekünk, egyénileg, arról, hogy hogyan fogjuk megszerezni azt az igen fontos nyelvtudást? Megválaszoltuk már magunkban azokat a kérdéseket, hogy milyen szintre, mikorra szeretnénk eljutni, melyik nyelvből? A hogyan kérdése is fontos - hiszen attól, hogy eltervezzük, hogy mit és mikor kellene elérni attól még nem válik valósággá, ha nem kezdünk bele. A nyelvtudást persze nem lehet csupán órai keretek közé szorítani, hiszen amikor egy filmet megnézel idegen nyelven, útbaigazítasz egy elkeveredett turistát, netán Te magad vagy az elkeveredett turista valahol a nagy világban - akkor nem fog ott állni melletted a tanár, hogy kijavítsa a ragozást. Nem úgy kell tervezni tehát, hogy elmegyek egy 120 órás tanfolyamra, és akkor pont ezen vagy azon a szinten leszek. Mindenki más ütemben tanul (és felejt), más motivációból, más módszerekkel tanul jobban.
Ezért mindenképp az egyéni tulajdonságok figyelembe vételével kell megtervezni a lehetséges útvonalat, amit reálisnak is látunk, és beilleszthető életünkbe. Olyan tervet nem érdemes létrehozni, ami nem fog menni, abból csak csalódás lesz - ne adjunk erre esélyt, inkább a sikerekre dolgozzunk :)
Van azért egy útvonal, amit nagyjából követve megjósolható egy biztos eredmény.
- Kezdjük egészen a kicsi gyerekekkel: vannak, akik már a kicsiket is viszik játékos nyelvórákra, ahol mondókákat, szavakat tanulnak. Minél előbb vannak kitéve idegen anyanyelvi hatásnak, annál jobbak az esélyeik a tökéletes kiejtés elsajátítására.
- Ha már elértek abba a korba, amikor a nyári vakációt meg kell oldani a szülőknek, akkor jöhetnek a táborok - bátortalanabbaknak először hazai pályán, a komolyabb eredményekért külföldön - akár már 8-10 éves kortól fogadnak egyes iskolák diákokat, ahol nemzetközi környezetben, hatalmas élményekkel feltöltődve korán kialakíthatjuk a motivációt a gyerekekben!
- Tinédzser korban az iskolai órák mellett is érdemes foglalkozni a nyelvvel - bármilyen formában találkozunk a nyelvvel az erősíti a tudást, a gyakorlatot. Nyáron pedig kipróbálhat újabb külföldi helyszínt, hosszabb időszakot, komolyabb tanfolyamot - a külföldi tapasztalat emberileg, magabiztosságban is sokat fog számítani!
- Középiskolások akár elmehetnek egy külföldi középiskolába egy tanévre, vagy szemeszterre - ezzel olyan egyedülálló, és mély tudásra tesznek szert, ami még igen keveseknek adatik meg ma Magyarországon.
- Egyetemi évek alatt, felnőttként a komolyabb nyelvvizsga felkészítő tanfolyamok, később szakmai nyelvtanfolyamok segítik a fejlődést, a célok elérését.
- A szinten tartáshoz akár egy-egy hét külföldi tanfolyam is elegendő év közben, amivel megtartjuk a magabiztos nyelvtudást.
Ez persze nem érvényes mindenkire - van aki felnőttként rögtön nekiugrik nyelvtudás nélkül egy külföldi tanfolyamnak, mert úgy érzi, ott a kényszer alatt biztosan gyorsan fog fejlődni, és van is ideje több hónapot eltölteni külföldön, hogy egy használható szintre jusson a nyelvvel. Van, aki különválasztja a nyelvtant, amit magának bemagol, aztán keres külföldi társalkodó partnert. Bármilyen útvonalon is járunk, egy legyen biztos: hogy nem csak tervezgetjük, hanem teszünk is a nyelvtudásért.
Ha jól jön a szakértő, tapasztalt segítség, akkor személyes tanácsadás során kollégáinkkal át lehet beszélni egy ilyen tervet, a lehetőségeket végiggondolni. Keressen minket bizalommal az iroda@masterclass.hu e-mail címen!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.